Valdkond |
KEEL JA KÕNE |
|
Teema |
Sõnade moodustamine |
|
Laste vanus |
6-7a |
|
Eesmärgid |
Laps:
|
|
Vahendid |
Igale lapsele:
Kaks korvi vms
|
|
Kirjeldus |
Õpetaja hakkab esitama lastele küsimusi või mõistatusi alljärgnevate esemete/olendite kohta (oluline on, et valitud sõnu oleks sama palju kui grupis lapsi):
Kui lapsed on ära arvanud, kellega/millega tegu, häälitakse koos see sõna. Õpetaja kirjutab sõna tahvlile ja palub nimetada esimese hääliku. Kui lapsed on selle nimetanud, kustutab õpetaja sõna esimese tähe tahvlilt ja tõmbab selle asemele kriipsu. Näide: _ KEN
Edasi jagatakse igale lapsele üks joonistuspaberi riba nn „lapiteki lapp“. Riba asetab laps lauale nii:
Õpetaja palub murda paberi pooleks ( lühemad küljed üksteise peal) ning seejärel voltida paber uuesti lahti.
Edasi nimetab õpetaja igale lapsele erineva sõna tahvlil olevast loetelust ja palub sellest joonistada pildi. Joonistada tuleb nii, et murdejoon jääks pildi keskele.
Siis palub õpetaja värvida (kaunistada) kogu riba nii, et see oleks nagu lapiteki lapp.
Kui pilt on valmis, tuleb paber pöörata ümber nii, et joonistatud pool on vastu lauda.
Järgnevalt palutakse lapsel kirjutada oma sõna algustäht murdejoonest vasakpoolsesse ossa. Parempoolsesse ossa kirjutab ta oma sõna lõpu, mille leiab tahvlilt.
Nüüd tuleb paber murdejoont pidi pooleks lõigata.
Õpetaja kogub sõna algustähega pildipooled ühte korvi ja sõna lõpuosaga pildipooled teise korvi.
Järgnevalt palub ta igal lapsel võtta kummastki korvist juhusliku valikuna ühe pildipoole.
Nüüd kutsub õpetaja ühe lapse ette ja palub näidata teistele lastele sõna algustähte. Seejärel palub ta ette tulla lapsel, kellel on sobiv sõna lõpp. Koos näidatakse tervet sõna teistele lastele ja loetakse sõna kokku.
Kontrolliks näidatakse teistele lastele pildi poolt ja kui pilt sobib kokku, on lapiteki üks lapp valmis.
Samamoodi toimitakse kõikide sõnade ja piltidega.
Kui lapitekk on valmis, võiks iga sellel oleva pildi kohta lauseid moodustada.
|